Bagaż w autokarze

Kruczki prawne. Na co zwrócić uwagę i jak sobie z tym poradzić

Bagaż w autokarze

Postautor: tomek » 18 maja 2016, 14:10

Czy bagaż w autokarze jest bezpieczny?

Nie ma zbyt wielkiego ryzyka, ze bagaż w autokarze zostanie uszkodzony, ewentualnie zagubiony. Jeśli jednak tak się stanie to na co może liczyć pasażer?

Przeważnie pasażer na trasach międzynarodowych w ramach zakupionego biletu może przewozić jedną sztukę bagażu podręcznego i jeden lub dwa bagaże główne. Zazwyczaj waga bagażu podręcznego nie powinna przekraczać 5 kg, zaś bagażu głównego – 20 lub 25 kg, wymiary bagażu głównego nie powinny przekraczać 165 cm. Za większe i cięższe bagaże należy dopłacić.

Przewoźnik ma prawo odmówić przewozu bagażu, którego parametry odbiegają od ustanowionych w regulaminie. Przewoźnik może także odmówić pomocy w przenoszeniu zbyt dużych lub ciężkich bagaży – w takim przypadku czynność ta spoczywa na pasażerach.

Gdy bagaż charakteryzuje się nietypowymi parametrami należy przed podróżą skontaktować się z linią autokarową aby upewnić, że jest możliwe jego transportowanie.

Gdy na przystanku przewoźni odmówi zabrania nadbagażu, pomimo, że luk bagażowy nie jest zapełniony, może to być spowodowane tym, że autokar musi zabrać również innych pasażerów, którzy będą dosiadać się na trasie.

Pasażer może zadeklarować wartość każdego bagażu, jednak nie należy podawać kwoty wyższej niż rzeczywista wartość przewożonych przedmiotów. Przewoźnik w takim przypadku ma prawo zażyczyć sobie sprawdzenia zawartości walizki. Może także zaznaczyć na bilecie, że jego zdaniem wartość jest zawyżona, co posłuży jako dowód w rozwiązywaniu ewentualnych sporów.

W przypadku utraty czy uszkodzenia bagażu należy zażądać zadośćuczynienia w wysokości zadeklarowanej kwoty. W sytuacji, gdy wartość bagażu nie została zdefiniowana, wówczas należność naliczana jest od wartości przeciętnej.

Przewoźnik może być pociągnięty do odpowiedzialności wyłącznie za uszkodzenie czy zgubienie bagażu, który znajduje się w luku. Za bagaż podręczny odpowiada pasażer.

Linie nie odpowiadają za uszkodzenia takich znajdujących się w luku przedmiotów, jak: gotówka, papiery wartościowe, biżuteria, sprzęt elektroniczny czy przedmioty o wartości naukowej lub kolekcjonerskiej. Są jednak od tego wyjątki. Jeżeli istnieje potrzeba przewiezienia cennego czy kruchego przedmiotu w bagażu głównym, warto wykupić osobne ubezpieczenie.

Jeżeli pasażer zapomni zabrać bagaż z autokaru, nie przysługują mu żadne prawa do rekompensaty poniesionej straty. Przewoźnik nie ma obowiązku objąć pozostawionego bagażu ochroną. Mimo wszystko linie zwykle przechowują zapomniane przedmioty przez ustalony okres czasu.

Każdy bagaż powinien być opisany imieniem i nazwiskiem pasażera, jego adresem i numerem telefonu. Dzięki temu obsługa skontaktuje się z właścicielem i prześle walizkę w przypadku jej odnalezienia.

Jeśli odbierając bagaż z luku zauważymy, że jest uszkodzony, powinniśmy to natychmiast zgłosić obsłudze. Otrzymamy wówczas pisemne potwierdzenie uszkodzenia, które należy załączyć do składanej reklamacji.

Należy jednak pamiętać, że nie za wszystkie uszkodzenia odpowiada przewoźnik. Jeżeli przedmioty w bagażu nie były zabezpieczone (np szkło), linia może uniknąć odpowiedzialności za ich uszkodzenie.

Reklamacje dotyczące bagaży powinno składać się pisemnie, listem poleconym.
tomek
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 lipca 2012, 09:01

Wróć do Problemy prawne

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron